اطفاء حریق, شیر قطع کن گاز حساس به زلزله

شیر قطع کن گاز حساس به زلزله

شیر قطع کن گاز حساس به زلزله:

شیرقطع کن حساس به زلزله، در واقع شیرآلات قطع کن اتوماتیک جریان گاز در هنگام  وقوع زلزله می باشند. این شیر ها به زلزله حساس می باشند و تحت تاثیر لرزش زمین تا اندازه مشخصی، جریان گاز در خط لوله را قطع می کند. در صورت بسته شدن این شیر، قطع کن قادر نیست به صورت اتوماتیک به حالت اولیه باز گردد و مسیر جریان گاز را باز کند.

محل نصب شیر حساس به زلزله:

محل نصب شیر حساس به زلزله، این شیر می تواند به دو صورت عمودی و افقی باشد که با توجه به موقعیت نصب بعد از رگلاتور و یا کنتور در ورودی ساختمان نصب می شود. محل نصب شیرحساس به زلزله به گونه ای است که برای باز کردن مجدد این شیر باید بعد از رفع خطر دستگاه به صورت دستی تنظیم شود تا دوباره جریان گاز وصل گردد. این شیر ها در حالت کلی باز هستند و یا نرمال اپن normally open هستندو فقط در هنگام وقوع زلزله بسته می شود. قطعات این شیر باید به گونه ای طراحی شود که با دوام و مستحکم باشد و هم چنین در مقابل خوردگی، رطوبت و تغیرات دمایی مقاوم باشد.

 

انواع شیر قطع کن گاز حساس به زلزله

انواع شیر قطع کن گاز حساس به زلزله:

شیر آلات حساس به زلزله در دو نوع الکتریکی و مکانیکی وجود دارند

شیر آلات حساس به زلزله نوع میکانیکی:

همانطور که از اسم شیرآلات حساس به زلزله نوع میکانیکی مشخص است، به صورت مکانیکی بسته می شود. درون محفظه این مدل شیر یک گوی وجود دارد که در صورت حس کردن لرزش زمین تا حداقل 4 ریشتر در داخل محفظه به حرکت در می آید. و مسیر جریان گاز در خط لوله بسته می شود.

نکته قابل توجه در این نوع شیر این است که گوی داخل محفظه به تنهایی باعث انسداد مسیر گاز نمیشود بلکه توسط مکانیسمی که از قبل طراحی شده است به میله ای فرمان می دهد و جریان را به طور کامل قطع می کند. امکان کج شدن این شیر در هنگام زلزله و هم چنین پرتاب شدن گوی به خارج از محفظه و شیر، استفاده از این شیر توصیه نمی شود.

شیر آلات حساس به زلزله نوع الکتریکی:

شیر آلات حساس به زلزله نوع الکتریکی، براساس امواج نوع P عمل می کند. این امواج 10 ثانیه تا 1 دقیقه قبل از وقوع زلزله به وجود می آیند. و درون شیر سنسوری وجود دارد که در صورت تشخیص این امواج و یا موج های غیر معمول دیگر در سنسور، بلافاصله  مسیر جریان گاز را می بندد.

نوع دیگری از حسگر ها، حسگر های حساس به گاز کربن مونواکسید می باشد که در صورت تشخیص گاز آلارم به صدا در امده و سیگنالی را می فرستد تا شیر در مسیر جریان گاز بسته شود که به این نوع حسگر نشت یاب گاز نیز می گویند. هم چنین دیگر استفاده این حسگر به تنهایی در خانه در کنار شومینه و یا بخاری نفتی و … می باشد که در صورت حس کردن گاز به صدا دربیاید.

اجزا شیر قطع کن گاز حساس به زلزله:

  •  بخش عمل کننده

از قطعه حسگر و یا سنسور فرمان دریافت می کند و قسمت قطع جریان گاز را فعال می کند.

  •  دستگاه شیر حساس به گاز

مجموعه ای از حسگر ها و فعال کننده قطع جریان گاز بر سیستم لوله کشی گاز می باشد.

  • وسیله حسگر

قطعه از شیر حساس به زلزله گاز که لرزش و یا موج P را حس می کند.

  • وسیله قطع کننده

قطعه دیگر از شیر حساس به زلزله گاز می باشد که از حسگر فرمان را دریافت و جریان گاز را قطع کند

نکات نصب قطع کن گاز حساس به زلزله:

  • نصب این شیر باید توسط نصاب اداره گاز انجام شود.
  • چون این شیر به فعالیت های زمین لرزه ای حساس می باشد باید در جایی نصب شود که قادر به درک و فعالیت های حرکتی ساختمان باشد که معمولا در فاصله یک تا یک متر و نیمی سطح زمین نصب می شود.
  • لوله ها باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه مواد جامدی باشد.
  • در زمان نصب مراقب باشید چرا که این شیر سریعا بسته می شود و منجر به قطع بی جهت جریان گاز می گردد.
  • جهت فلش بر روی این شیر نشانگر جهت جریان گاز می باشد پس شیر قطع کن گاز حساس به زلزله باید در راستای فلش نصب گردد.
  • دو طرف شیر باید به خوبی به لوله گاز منتقل شود.
  • پیچ تنظیمی روی شیر قطع کن گاز بعد از قرار دادن درون محفظه باید کشیده و 50 ثانیه نگه داشته شود

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “شیر قطع کن گاز حساس به زلزله

  1. “After I originally left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I receive four emails with the same comment. Is there a way you are able to remove me from that service? Many thanks!}” visit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *