حریق

روش هایی برای خاموش كردن آتش

روش هایی برای خاموش كردن آتش با توجه به ماده سوزنده و ماهیت آتش می تواند متفاوت باشد و از طرفی باید این موضوع بسیار مهم را در نظر داشته باشیم که انجام عملیاتهای مختلف در زمان اطفاء حریق، بسته به شرایط، باید به گونه ای انجام شوند که در کمترین زمان ممکن اطفاء حریق صورت گیرد و تلفات جانی و مالی تا حداقل ممکن کاهش یابد.

ممکن است اولین سوالی باشد که در زمان رخ دادن هر آتش‌سوزی به ذهن شما برسد. به طور کلی خاموش سازی آتش و جلوگیری از انتشار آن وابسته به این موضوع است که شما یکی از اضلاع مثلث آتش را که عبارتند از مواد اشتغال زا، حرارت و اکسیژن را از بین ببرید تا به این صورت بتوانید آتش سوزی به وجود آمده را مهار کنید و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری نمایید. با توجه به موارد گفته شده روشهای خاموش سازی آتش به صورت زیر می باشند:

  • از بین بردن حرارت و یا سرد کردن حریق
  • جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش سوزی یا خفه کردن
  • از بین بردن عامل آتش سوزی یا مواد آتش زا
  • تمرکز بر روی از بین بردن واکنش های زنجیره ای

 

  • از بین بردن حرارت یا سرد کردن حریق:

یکی از روش های معمول و قدیمی برای اطفاء حریق کنترل دما ی آن است. این روش به طور کلی با آب انجام می شود و برای آموزش سازی آتش سوزی های نوعه که مربوط به مواد خشک هستند مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از مواردی که امروزه برای سرد کردن حریف مورد استفاده قرار می گیرد گاز دی اکسید کربن می باشد که از آن در کپسول های آتش نشانی کربن دی اکسید استفاده می‌شود.

  • جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش سوزی خفه کردن:

به زبان ساده شما در این روش با پوشاندن آتش مسیر رسیدن اکسیژن به آن را قطع و از انتشار آتش جلوگیری می کنید.این راهکار برای اطفاء حریق در تمامی موارد تاثیر گذار نمی باشد، اما می‌توان گفت که بیشتر آتش سوزی ها را می توان با این روش کنترل کرد. مواردی که نمی توانید با استفاده از خفه کردن آنها را خاموش کنید عبارتند از:  آتش سوزی هایی که سرعت احتراق در آنها زیاد است مانند پتاسیم، سدیم دینامیت. در ضمن موادی که با آن قصد خاموش سازی آتش را داریم، باید از هوا سنگین تر باشند و یا حالت پوششی داشته باشند، مانند: پتو، ماسه، شن و خاک.

  • از بین بردن عامل آتش سوزی یا مواد آتش زا:

این روش که معمولاً در مراحل اولیه آتش‌سوزی به کار برده می شود، به این صورت است که با جابجا کردن مواد و جدا کردن منابعی که تاکنون به آنها آتش‌سوزی سرایت نکرده، جریان آتش سوزی را قطع می کنیم.

  •  تمرکز بر روی از بین بردن واکنش های زنجیره ای:

این روش که یکی از پر هزینه ترین و دشوار ترین روش ها برای اطفاء حریق است، تاثیر بسیار مناسبی در خاموش سازی آتش دارد. برای این کار ترکیبات حال و جایگزین های مجاز برای آن و همچنین بعضی از مواد جامد مانند جوش شیرین را استفاده می‌کنند که بیشتر در کپسول های آتش نشانی شاهد این مواد هستیم.

 

چه آتش هایی را نمی توان با آب خاموش کرد؟

آتش سوزی های کلاس e یا همان آتش سوزی در اثر الکتریسیته هیچ گاه نباید با آب خاموش شود. چرا که آب رسانای الکتریسیته می باشد و ممکن است در روند خاموش سازی آتش ما دچار برق گرفتگی شوید. برای خاموش سازی آتش سوزی هایی که در اثر اتصال الکتریکی به وجود آمده اند شما باید از گازهای دی اکسید کربن استفاده کنید. چرا که این گازها دارای وزن بیشتری از آنها هستند و به خوبی می توانند تمام قسمت‌های سوخته و در حال حریق را بپوشانند تا اکسیژن به آن نرسد. نکته‌ای که در خصوص مصرف گازهای کربن دی اکسید باید بدانید این است که اگر از این کپسول ها در فضای بسته به مقدار زیاد استفاده کردید ممکن است با کمبود اکسیژن مواجه شوید پس بهتر است سریعا محل را ترک کنید و یا پنجره یا سیستم تهویه را باز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *